
21 Mar AB Çelik Pazarında Türkiye’ye Aslan Payı
Bu yıl ılımlı bir toparlanma beklenen AB’nin çelik pazarında Türkiye geçtiğimiz yıl varlığını güçlendirdi. AB’nin uzun mamul ithalatında Türkiye başı çekti. Türkiye ayrıca yüzde 86.6 ile yassı ürün sevkiyatını en çok artıran ülke oldu.
Avrupa Birliği (AB) üçüncü ülkelerden çelik ithalatını artırıyor. Hem uzun hem de yassı ürün dış alımları geçtiğimiz yıl artış gösterdi. Türkiye, AB’ye uzun mamul sevkiyatlarında lider olurken, yassı ürün satışlarında daha geride olsa da, AB’ye ihracatını en çok artıran ülke olarak dikkat çekti.
Eurostat verilerine dayanarak yapılan hesaplamalara göre, AB uzun ürün ithalatını 2024’te yüzde 3 artırarak 7.19 milyon tona çıkardı. Sıcak haddelenmiş çubuklar ve karbon çelikten yapılmış tel rulo satışları önceki yıla kıyasla yüzde 20.3 artışla 2.48 milyon tona ulaşarak en büyük ithalat hacimlerini oluşturdu.
Türkiye, Ukrayna, Vietnam, Hindistan, Güney Kore ve Çin arzın yaklaşık yüzde 58’ini oluşturdu. Türk çelik üreticileri, 2023’e kıyasla yüzde 41.1 artışla 1.61 milyon tonla AB’ye en büyük uzun ürün sevkiyatını gerçekleştirdi.
Yassı Ürün Satışlarını En Çok Türkiye Artırdı
AB 2024 yılında üçüncü ülkelerden ithalatı 2 yıllık düşüşün ardından ilk kez arttı. İthalat, yüzde 7.5yükselerek 21.68 milyon ton oldu. AB’ye yassı ürünlerin temel tedarikçileri Güney Kore, Hindistan, Türkiye, Tayvan, Vietnam, Çin ve Ukrayna. Bu ülkeler geçen yıl ilgili ürünlerin toplam ithalatının yüzde 75’ini oluşturdu.
2,59 milyon ton sevkiyat yapıldı
Geçtiğimiz yıl AB, 2023’e kıyasla yüzde 86.6 yıllık artışla Türkiye’den 2.59 milyon ton yassı ürün ithal etti. Yassı sıcak haddelenmiş ürünler, tedariklerin büyük kısmını oluşturdu.
2025’te AB yassı ürünler pazarını etkileyebilecek faktörlerin başında görünür çelik tüketiminde beklenen toparlanma var. Bu da ithal ürünlere olan talebi canlandırabilir. İkincisi, özellikle galvanizli ve soğuk haddelenmiş çelik için AB koruyucu kotalarındaki değişiklikler, belirli ülkelerden ithalatı sınırlayabilir.